Senses Working Overtime 2018 | Fotografie: Herre Vermeer
30 t/m 30 november 2020

Marte Boneschansker

Marte Boneschansker, die in 2013 als acteur afstudeerde aan de ATKA in Amsterdam, maakt één-op-één ervaringstheater vertrekkend vanuit documentair materiaal. Gewapend met een microfoon en in vaste samenwerking met scenograaf Geartsje van der Zee ontwikkelt zij intieme, fysieke audiowerken die het midden houden tussen theater en installatie. Tussen 2018 en 2020 liep Marte binnen Het Huis een ontwikkelingstraject in het kader van de Subsidie Nieuwe Makers van het Fonds Podiumkunsten. Voor haar intieme audio-performance BLOOS werd ze genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs 2019. 

'Bij Het Huis Utrecht is er veel ruimte voor jonge makers en initiatieven. Dit is een plek om iets te proberen, onderzoeken en verder uit te diepen.'

- Marte Boneschansker
Projecten binnen Het Huis

Waar we zijn

Podcast: maart - juni 2020

In samenwerking met Milone Reigman, Het Huis Utrecht en Theaterkrant.nl maakte Marte een vierdelige podcast waarin zij en Milone met kunstenaars in gesprek gingen over 'wat er gebeurt nu we (tijdens de coronamaatregelen) niet meer samenkomen.' Op basis van de thema's Gemeenschap, Angst, Stilstand en Revolutie trachtten ze de impact van de lockdown van de podiumkunsten te traceren, waarbij ze ook ruimte boden aan nieuw werk van spoken-word artiesten, performers en geluidskunstenaars.

TOURIST

Co-productie: première op 23 oktober 2019

Hoe kun je het publiek op zintuiglijke wijze het gevoel van een reis naar een ander land meegeven?

Voor haar voorstelling Tourist reisde Marte Boneschansker twee maanden door Egypte en Sudan. Als ervaringstheatermaker was voor haar vervolgens de vraag: hoe vertaal je hoe het voelt om in een voor jou onbekend land te reizen naar een theatervoorstelling? In haar onderzoek experimenteerde ze met een zintuiglijke aanpak: een halfduistere omgeving waarin het publiek over een onstabiele ondergrond loopt, en door zich te verplaatsen verschillende audioverhalen krijgt te horen (ieder deel van de ruimte was met locatietechnologie gekoppeld aan een ander audiobestand).

'Het Huis is een plek om te groeien. En niet in de laatste plaats, een plek om op een prettige wijze kennis te maken met programmeurs en publiek.'

- Marte Boneschansker
BLOOS

Co-productie: première op 13 juli 2018

Van 2017  tot juli 2018  werkte Marte aan haar eerste voorstelling binnen de Nieuwe Makersregeling: BLOOS. BLOOS gaat over datgene waar we het niet over hebben. Over sensuele pleziertjes zoals met je hand in een zak met rijst glijden of een ijsklontje op je borst laten smelten. Over versieren, versierd worden en ergens naar verlangen. Voor BLOOS trok Marte door heel het land om tientallen vrouwen tussen de tien en de honderd te interviewen over sensualiteit en intimiteit. Gelegen in een eenpersoonsbed luister je naar één van deze vrouwen. Ieder bed vertelt een ander verhaal en je kunt meerdere bedden achter elkaar bezoeken. BLOOS is lichamelijk, sensueel, open: een totaalervaring zonder gêne.

BLOOS ging op 13 juli 2018 in première op Over het IJ Festival en werd genomineerd voor de BNG Bank Theaterprijs 2019. 

Bühne Bisoux

Magazine: december 2016 - heden

In het najaar van 2016 had Marte samen met Vincent Brons en Eva van Manen de regie in handen van de tweede editie van Club Éclectique. Zij ontwikkelde hier het concept voor Bühne Bisoux, een theatraal tijdschrift rondom een theateridool. De Bühne Bisoux keerde terug op het Fringe Festival in september 2017 en het meerdaagse evenement Welcome To Our Guesthouse van Theater Rotterdam in 2018.

Meer weten over Marte Boneschansker?

Lees alles over het werk van Marte, speeldata en het laatste nieuws op haar website.

Bezoek website